2019年11月30日

横浜市中区関内で行われたみなとみらいトーストマスターズクラブの第302回英語スピーチ例会レポート!!

みなとみらいトーストマスターズクラブに興味をお持ちの方へ

横浜市中区桜木町周辺で活動しているみなとみらいトーストマスターズクラブは英語スピーチを楽しく練習し、話し方、プレゼンテーション、リーダーシップを学ぶことができる場です。 幅広い年齢層、英語レベルのメンバーと一緒に楽しく学びませんか?

ゲスト参加はいつでもウェルカムです!お申し込みはコチラから。
例会の流れについてはコチラ、各役割についてはコチラをご参照ください。


初めての方はまず本レポートを読むと我々の活動をダイジェスト版でお楽しみいただけます♪

英語スピーチ例会レポート

みなとみらいトーストマスターズクラブの第302回例会が、横浜市技能文化会館にて行われました。例会が行われたのは11月23日、勤労感謝の日です。PresidentのFjさんによる冒頭スピーチで、この日は元来収穫物への感謝をささげる新嘗祭の日であったことが紹介されました。また Toastmaster of The DayのKtさんも新嘗祭とアメリカのThanks Giving Dayとの近似を指摘されていて、「実りの秋」を感じるオープニングとなりました。


今日の単語、”Word of the Day”はGRAHCO・Onさんチョイスの ”hilarious”(非常に面白い)です。例会では毎回、使用を推奨する言葉が提示され、それを即興で英語スピーチ中などで使うことで、発想力や語彙力を鍛えることができます。GRAHCOにアサインされる人は皆毎回、使う機会の少ない言葉や、知っていると便利な言葉を趣向を凝らして提案しています。

今日の英語スピーチは3本で通常より1本少ないため、その分Table Topicが長めに行われました。即興スピーチのお題を出題するTopic MasterのImさん、タイムリー且つバラエティに富んだ題材のチョイスとベテランならではの滑らかな進行で場を温めてくださいました。

準備スピーチセッション


一人目の英語スピーカーはAvさん。アゼルバイジャンをルーツとするご自身の出自と、日本に来た経緯、さらにクラブに入った経緯を話してくださいました。みなとみらいクラブはAvさんのほかにもフィリピンやモンゴル、ロシアご出身のメンバーがいて、国際色豊かなことが一つの特徴でもあります。

二人目の英語スピーカーはOgさん。7月に入会されてから初めてのスピーチです。普段もの静かな雰囲気のOgさん、今回の英語スピーチではペルーのマチュピチュへの旅行とその前後に起こったハプニングについて話してくださいました。内容的に実はかなりのリスクテイカーなのでは…?と、普段とのギャップで皆の心を鷲掴みにしたスピーチでした。



三人目のスピーカーはPresidentのFjさん。日本の多機能トイレについて、海外の方々の様々な反応を情感豊かに表現してくださいました。今回のプロジェクトはHumorous Speech。面白い話をするという前提条件があるなかで実際に人を笑わせるのは大変だと思うのですが、それをチャーミングに軽々とやってのけたFjさん、今回のBest Speakerに輝きました。

論評セッション



準備スピーチにはそれぞれのスピーチを評価する論評者がつきます。

今回の論評者はベテランの3人、Ydさん、Fwさん、Kmさんでした。皆さんそれぞれのスタイルで的確かつポジティブな論評をされていました。Kmさんはしばらくお休みされたあとの皆が待ちに待ったご登壇で、穏やかかつ洗練された運びでFjさんのスピーチについて更にメッセージを強めるための提案をされており、みごと今回のBest Evaluatorを受賞されました。

あとがき

今回のレポート担当は総合論評者(GE)のNkが担当しました。クラブに入っておよそ一年半になりますが、GEは今回が初めてです。緊張して挨拶を忘れたりアジェンダを飛ばしそうになったり落ち着きのないGEでしたが、メンバーの温かさに支えられました。これはメンバーが皆よく言うことですが、クラブは積極的に新しいことをやってみたり、 失敗を恐れず実験したりできる場です。皆がお互いの成長を純粋に支えあえる場所というのは有難いものだなあと常々思います。


トーストマスターズクラブに少しでも興味がある方、英語が得意な方も得意でない方も、一度例会を覗きに来てみてください。きっとよい時間が過ごせると思います!

English speech meeting report

The 302nd regular meeting was held at "Yokohama Craftspeople Assembly Hall" on November 23rd. It was Labor Thanksgiving Day. In the opening speech by President Fj, it was introduced that Labor Thanksgiving Day was originally the day of harvest ritual, Niiname-Festival. 


Also, Toastmaster of The Day, TM Kt pointed out the approximation of Labor Thanksgiving Day and American Thanks Giving Day. It was good for the opening that felt the harvest season. Word of the Day was "Hilarious". That means extremely funny. It was chosen by GRAHCO, TM On.


Table Topics Session had seven questions. TM I'm picked a timely and varied theme. And she warmed the place with smooth progression. 

Prepared Speech Session

The first speaker was TM Av. He talked about his origins based on Azerbaijan, how he came to Japan and how he joined this club. Minato Mirai Club has some foreign members from the Philippines, Mongolia, and Russia, as well as TM Av. Worldwide is one of our club's characteristics.

The second speaker was TM Og. This was the first speech since she joined in July. TM Og, who has a quiet atmosphere, talked about his trip to Machu Picchu in Peru. It was actually sound like a shrilling trip. Her speech grabbed everyone's heart through the usual gap.

The third speaker was President Fj. She expressed the various reactions from foreigners about the Japanese multi-functional toilets richly and emotionally. Her project was Humorous Speech at this time. I think it would be difficult to make people laugh actually, but she just maid it. And she got the Best Speaker of the day.

Evaluation Session



There were three seasoned evaluators in this meeting. TM Yd, TM Fw and TM Km. Everybody had a precise and positive comment on their style. TM Km proposed to strengthen the message about President Fj's speech with a gentle and fine way. And TM Km won the Best Evaluator this time. 


Postscript

Today's General Evaluator and the reporter was TM Nk who had been in this club for one and a half year. It was her first GE. She was nervous and restless, but other members supported her. This is something that the members usually say, "this club is a place where you can actively try new things and experiment without fear of failure". I always appreciate the members who can support each other's growth.

If you are interested in Minato Mirai Toastmasters Club, please come to see the regular meeting. I'm sure you have a good time with us!
Share: