英語スピーチの論評(Evaluation)は、1.良かった点、2.改善点、3.全体的な印象(良かった点)のサンドウィッチ構成にするのが基本です。
Good afternoon, fellow Toastmasters (and welcome guests),
It’s a pleasure to evaluate Toastmaster ____________‘s talk about ____________. ←スピーチのタイトルまたはテーマとともに簡単な感想
I’ll remember the opening because ____________. ←オープニングを褒める場合の例、because以降は理由や具体的な褒めどころ
I liked the conclusion because he/she ended strongly by ____________. ←エンディングを褒める場合の例、because以降は理由や具体的な褒めどころ
I have two/three recommendations about his/her speech. The first one is about gestures. Gestures could have been improved in his/her speech. By removing his/her hands from the lectern, he/she could more easily make natural gestures. ←ジェスチャーについて改善を提案する場合の例
Even without these in his/her speech today, ___________. ←最後に全体的な印象(良かった点)を総括
General Evaluator ←締めの言葉(トーストマスターズクラブではスピーチ時間を計るために締めの言葉が決まっています。)
Good afternoon, fellow Toastmasters (and welcome guests),
It’s a pleasure to evaluate Toastmaster ____________‘s talk about ____________. ←スピーチのタイトルまたはテーマとともに簡単な感想
I’ll remember the opening because ____________. ←オープニングを褒める場合の例、because以降は理由や具体的な褒めどころ
I liked the conclusion because he/she ended strongly by ____________. ←エンディングを褒める場合の例、because以降は理由や具体的な褒めどころ
I have two/three recommendations about his/her speech. The first one is about gestures. Gestures could have been improved in his/her speech. By removing his/her hands from the lectern, he/she could more easily make natural gestures. ←ジェスチャーについて改善を提案する場合の例
Even without these in his/her speech today, ___________. ←最後に全体的な印象(良かった点)を総括
General Evaluator ←締めの言葉(トーストマスターズクラブではスピーチ時間を計るために締めの言葉が決まっています。)
表現上の注意
改善提案の良し悪しは、Speakerに「その提案を受け入れてみたい」と思ってもらえるかどうかで決まります。下記のように、具体性のない指摘や批判的な表現は避けましょう。- Gestures were poor. ←poorという否定的な言葉で批判的かつ失礼な感じ
- Gestures were limited in his/her speech. ←批判的な感じはしないが、具体的な提案がほしい
- Gestures were limited in his/her speech because the speaker gripped the lectern. ←指摘は具体的だが、この後に提案がほしい
英語スピーチでは、I-message(アイ・メッセージ)、つまり自分がどう考え、自分ならどうするかを伝えることが重要です。
- Do not stand still. You should gesture more. ←上から目線
- Generally, it is said that non-verbal expressions like gestures are effective. ←一般論
- For example, if you had gestured like this, I could easily visualize it.
- If it was me, I would gesture like this so the audience could easily visualize it.
- If I were you, I would gesture like this so the audience could easily visualize it.